NK

Joane

D3

Forsiden
Fakta
Historien
Renovering
Bådebyggeren arbejder
Det første år
Stævn
Klædningen stb.
og mastehaveri

Hæktræ
Den store omgang
Blylommer
Forluge mm.
Dækket
Ruftaget
Fribord
Post
Link
Tilbage

Styrbords side, 1981

Joane tog stadig meget vand ind, denne gang blev opmærksomheden rettet mod klædningen i styrbord side. De 2 hovedspanter var udskiftet for nylig med lamineret eg (oprindeligt stål) Befæstelsen (rustfri skruer) i klædning var nærmest gået helt i gennem og der var udbredt råd omkring dem, de fleste svøb var knækkede. Der blev udskiftet den øverste 2/3 af 8 svøb, vi brugte asketræ og dampbøjede dem.

Joane blev klar til Sjælland rundt. Ved Sejerø lå vi på en frisk bidevind 13 m.pr.sek og pæn sø. Her knækkede masten. Vi nåede dog at bjærge hele riggen, inden en lokal fisker var så venlig at trække os ind til Sejrø Havn.

Det blev en lang tur hjem fra Sejerø til Kalvehave for motor. Det viste sig, at det var en dårlig svejsning i en vantskrue, den var ikke fuldsvejset og der var huller i svejsningen. Der blev ikke nogen sommerferie med Joane det år.

Knækket mast

Det mest frustrerende ved oplevelsen var den hjemmeværnskutter, der kom til stede.
Alle hans gode råd var sikkert givet i den bedste mening, men han mente, vi skulle kappe masten, så den ikke slog hul i båden.
Det har sikkert også set dramatisk ud, når vi ind i mellem måtte stoppe arbejdet og klamre os fast.
På grund af de høje søer og manglende mast, rullede vi en del.
Min erfaring efter selv at have knækket en mast og talt med andre, der har prøvet det, er, at det ikke er nødvendigt at kappe masten. Faren for, at den skal slå hul i båden, er minimal, jeg mener ikke, at man bare ukritisk skal lade masten ligge, og har man motor, skal den ikke startes, før alt er bjærget eller kappet, der er ellers stor fare for at få noget i skruen.
Men er man godt forsikret, er det nemmeste da bare at kappe masten!

Hele toppen af masten fra den nederste saling blev genbrugt. Ved salingen blev masten tilspidset og 2 stykker lagt på hver side, limet sammen med skumlim. Der kom også en ny masteskinne på, nye vantskruer og et par blokke. Resten af riggen og sejlene kunne genbruges.